العوامل الخمس الكبرى للشخصية كمنبئ بسلوك المخاطرة الناجمة عن الاحتلال لدى عينة من الصيادين في قطاع غزة

المؤلفون

  • د. ماهر يوسف المجدلاوي قسم علم النفس/ كلية التربية/ جامعة الأقصى– غزة/ فلسطين

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v11i2.243

الكلمات المفتاحية:

عوامل الشخصية، سلوك المخاطرة، الصيادين

الملخص

تهدف الدراسة إلى التعرف على أكثر عوامل الشخصية شيوعاً لدى الصيادين، والتعرف على مستوى سلوك المخاطرة لديهم، وهل يمكن لعوامل الشخصية أن تتنبأ  بسلوك المخاطرة؟ وتكونت العينة من (270) صياداً، وتم استخدام مقياس عوامل الشخصية إعداد كوستا ومكري تعريب محمد (2003)، ومقياس سلوك المخاطرة إعداد الباحث، وبيّنت النتائج أن أكثر العوامل شيوعاً على التوالي: الضمير، الانبساط، المقبولية، الانفتاح على الخبرة، العصابية، وأن مستوى سلوك المخاطرة مرتفع بوزن 83%، كما بيّنت وجود علاقة بين جميع عوامل الشخصية وسلوك المخاطرة، وأن عوامل الشخصية منبّئ بسلوك المخاطرة ما عدا الانفتاح على الخبرة لم يكن منبئاً بسلوك المخاطرة، كما وجِدتْ فروقاً في عوامل الشخصية وسلوك المخاطرة تبعاً لمتغيرات (العمر، عدد الأولاد، المستوى الدراسي).

المراجع

- إبراهيم، إبراهيم الشافعي، والحسيني، أحمد محمد، (2013)، سلوك المخاطرة والاندفاعية لدى عينة من المراهقين في بيئات تعليمية مختلفة"، مجلة كلية التربية جامعة طنطا، العدد الأول (49)، 599-632.

- خلف، حميد سالم، وعباد، غزوان رمضان، (2012)، "سلوك المخاطرة لدى طلبة الجامعة"، مجلة جامعة تكريت للعلوم،19(ع8)،385-430.

- عبد الفتاح، عز،(2008)، مقدمة في الإحصاء الوصفي والاستدلالي باستخدام spss، الطبعة الأولى، خوارزم العلمية.

- محمد، رجب شعبان، (2003)، التدريب التوكيدي وعلاقته ببعض سمات الشخصية لطلاب الجامعة، مجلة الإرشاد النفسي، (ع17)، 155-215.

- محمود، أحمد، (2016)، سلوك المخاطرة وعلاقته بتوكيد الذات واتخاد القرار لدى الصحفيين في محافظات غزة، رسالة ماجستير، جامعة الأقصى، غزة.

- المركز الفلسطيني لحقوق الانسان، (2019، يونيو19)، الاعتداءات الإسرائيلية على الصيادين الفلسطينيين، فقرة (2)، استرجعت بتاريخ شهر يناير 12، 2020، من https://www.pchrgaza.org/ar/?p=17296.

- نقابة الصيادين، (2019). إحصائية عدد الصيادين (18يناير2020)، ميناء الصيادين، غزة.

- Agilonu, A., Bastug, G., Mutlu, T, O.,& Pala, A,(2017),"Examining Risk-Taking Behavior and Sensation Seeking Requirement in Extreme Athletes", Journal of Education and Learning, v6 (n1), 330-336.

- Al Qaisy, L, M., Thawabieh, A, M ,(2017), "Personal Traits and Their Relationship with Future Anxiety and Achievement", Journal on Educational Psychology, v10(n3), 11-19.

- Ali, H., Hussain, B.,& Iqbal, M,(2018),"Source Traits of Adolescents' Personality as a Predictor of Their Academic Achievement: A Cross-Sectional Study", Bulletin of Education and Research, v40 (n1), 19-37.

-Costa, P. T., & McCrae, R, R,(1992), "The five-factor model of personality and its relevance to personality disorders", Journal of Personality Disorders,6(4), 343–359.

- De,L,M.,Pickett,W., Raaijmakers,Q., Kuntsche, E.,Hublet, A., Nic G, Bjarnason, Th; Molcho, M; Vollebergh, W; ter B, T,(2012),"Early Risk Behaviors and Adolescent Injury in 25 European and North American Countries: A Cross-National Consistent Relationship", Journal of Early Adolescence, v32( n1), 104-125.

- Ercan, H,(2017),"The Relationship between Resilience and the Big Five Personality Traits in Emerging Adulthood", Eurasian Journal of Educational Research, n70, 83-103.

- Forrester, W,Tashchian, A. & Shore, T,(2016),"Relationship between Personality and Behavioral Intention in Student Teams", American Journal of Business Education, v9 (n3),113-118.

- Fortis, E,(2019),"Manager's Personality and Their Professional Career", Acta Educationis Generalis, v9(n1), 20-38.

- Friddle,C.& Tochkov, K,(2018)."Shedding Light on the Personality Profile of Professionals in the Outdoor Community",College Student Journal,v52, (n1),1-6.

- Garrido, E, F,(2018),"Adverse Childhood Experiences and Health-Risk Behaviors in Vulnerable Early Adolescents", Journal of Early Adolescence, v38 (n5), 661-680.

- Hall, C., West,J., Herbert, P,C,(2015),"Pretty Risky Behavior: A Content Analysis of Youth Risk Behaviors in"Pretty Little Liars", Health Educator, v47 (n2), 2-11.

- Huang, D,Y.C., Lanza, H., Murphy, D, A., Hser, Y,(2012),"Parallel Development of Risk Behaviors in Adolescence: Potential Pathways to Co Occ- urrence", International Journal of Behavioral Development, v36 (n4), 247-257.

- Jones, Sh, C,(2017),"Identifying Characteristics for Effective Teaching in Urban and Suburban Settings", Ph.D. Dissertation, University of the Rockies.

- Kahn, L,(2012),"The Effects of Personality on Perceptions of Serendipity in College Students,ProQuest LLC", Ph.D. Dissertation, North Carolina State University.

- Kamarulzaman, W,(2012,Mar),"Critical Review on Affect of Personality on Learning Styles" ,Paper presented at the International Conference on Arts, Social Science & Technology, Malaysia, Retrieved from https.

- Karwowski, M., Lebuda, I.,Wisniewska, E.& Gralewski, J,(2013),"Big Five Personality Traits as the Predictors of Creative Self-Efficacy and Creative Personal Identity: Does Gender Matter?",Journal of Creative Behavior, v47(n3), 215-232.

- Khalaf,H.& Abbad, Gh,(2012),"Risk Behavior among University Students" (in Arabic).Tikrit university journal of Science,19(N8),385-430

- Kim, L E.,Dar-Nimrod, I.,MacCann, C,(2018),"Teacher Personality and Teacher Effectiveness in Secondary School: Personality Predicts Teacher Support and Student Self-Efficacy but Not Academic Achievement", Journal of Educational Psychology, v110(n3),309-323.

- Kirkagac, S.& Oz, H,(2017),"The Role of Big Five Personality Traits in Predicting Prospective EFL Teachers' Academic Achievement", International Online Journal of Education and Teaching (IOJET) v4( n4), 317-328.

- Kulig,T.,Cullen, F.,Wilcox, P.&Chouhy, C,(2019)," Personality and Adolescent School-Based Victimization: Do the Big Five Matter?" Journal of School Violence, v18 (n2),176-199.

- Maslowsky,J,Keating, D, Monk,Ch& Schulenberg,J,(2011),"Planned versus Unplanned Risks: Neurocognitive Predictors of Subtypes of Adolescents' Risk Behavior", International Journal of Behavioral Development, v35 (n2),152-160.

- Palczynska,M. &Swist, K,(2018),"Personality Cognitive Skills and Life Outcomes: Evidence from the Polish Follow-Up Study to PIAAC", Large-scale Assessments in Education, v6,Article 2.

- Prayitno, Hadi.,Suwandi, Tjipto.& Hamidah,(2016),"Organizational Commitment Mediating the Effects of Big Five Personality Compliance to Occupational Safety Standard Operating Procedure", International Journal of Evaluation and Research in Education, v5(n1),14-21.

- Prince-Embury,S,(2015),"Risk Behavior and Personal Resiliency in Adolescents", Canadian Journal of School Psychology, v30( n3), 209-217.

- Rios,T,(2019),"The Relationship between Students' Personalities and Their Perception of Online Course Experiences", Journal of Educators Online, v16(n1),1-11.

- Sims, C, M,(2017),"Do the Big-Five Personality Traits Predict Empathic Listening and Assertive Communication?", International Journal of Listening, v31 (n3),163-188.

- Skaar,N, R.&Williams,J, E,(2012),"Emotional Intelligence as a Predictor of Adolescent Risk Behavior Participation and Perception", Journal on Educational Psychology, v5, 32-47.

Skaar,N, R,(2009), "Development of the Adolescent Exploratory and Risk Behavior Rating Scale",Ph,D,Faculty of the Graduate School of the University of Minnesota.

- Smidt,W.,Kammermeyer, G., Roux, S.,Theisen,Ch.& Weber, Ch, (2018), "Career Success of Preschool Teachers in Germany-The Significance of the Big Five Personality Traits, Locus of Control, and Occupational Self-Efficacy",,Early Child Development and Care, v188 (n10),1340-1353.

- Wheeler,L,A.,Zeiders, K,H.,Updegraff, K,A.,Umaña-Taylor,A,J.,Rodríguez, A.& Perez-Brena,N,J,(2017),"Mexican-Origin Youth's Risk Behavior from Adolescence to Young Adulthood: The Role of Familism Values", Developmental Psychology, v53(n1)126-137.

- Yilmaz, M.&Tras, Z,(2019),"The Investigation of Risk-Taking Behavior in Adolescents in Terms of Attachment Styles and Social Problem-Solving", Asian Journal of Education and Training,v5(n2) 343-348.

- Yöndem,S.,Yöndem, Z., Per,M,(2017), "Personality Traits and Psychological Symptoms of Music and Art Students", Journal of Education and Training Studies,v5 (n7)53-59.

- Zapolski,C. B.&Smith,G,T,(2017),"Pilot Study: Implementing a Brief DBT Skills Program in Schools to Reduce Health Risk Behaviors among Early Adolescents", Journal of School Nursing, v33(n3), 198-204.

التنزيلات

منشور

2022-12-11

كيفية الاقتباس

د. ماهر يوسف المجدلاوي. (2022). العوامل الخمس الكبرى للشخصية كمنبئ بسلوك المخاطرة الناجمة عن الاحتلال لدى عينة من الصيادين في قطاع غزة. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 11(2), 320–289. https://doi.org/10.37375/sujh.v11i2.243