Integrating Libyan Folk Literary Heritage into Educational Curricula: A Descriptive and Analytical Study

Authors

  • Omar Abdullah Almahdi Aldaraweesh مُحاضر ـ قسم اللغة العربية، كلية التربية طبقة، جامعة الزنتان، ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.37375/bsj.v7i20.3630

Keywords:

popular heritage, Libyan literature, education quality, educational curricula

Abstract

This study examines the significance of Libyan popular literary heritage and the issue of its inclusion in Libyan educational curricula, as well as how it can contribute to improving their quality. The research investigates the current state of educational curricula, refers to the authentic Libyan popular heritage, and selects distinguished and diverse samples from it for analysis, aiming to integrate them or similar forms into our curricula.

The study is based on the hypothesis that the absence of literary heritage in the educational context weakens national identity and diminishes the quality of certain academic subjects, particularly those related to pedagogy and language.

The research adopts a descriptive methodology and is divided into two main sections:

The first addresses the role of Libyan heritage in identity building through its utilization in the educational process.

The second presents strategies for integrating heritage into educational curricula, supported by examples of implementations carried out in other educational environments.

The study concludes with a summary of the most significant findings, along with recommendations and proposals directed to academics and stakeholders involved in the development of educational curricula in Libya.

References

إبراهيم، محمد عباس. (2014). توثيق المأثورات الشّعبية والثّورة الرقمية وحدود الإبداع الشعبي، مجلة كلية الآداب جامعة الاسكندرية، مجلد 64، العدد 74، أكتوبر، الاسكندرية.

البوعلي، آسيا، (2018) آليات توظيف التراث الثقافي غير المادي في مناهج التعليم المدرسي بسلطنة عمان، مجلة تواصل، عدد 28، يونيو، عمان.

المصراتي، علي مصطفى. (1982). التّعابير الشعبية الليبية، منشورات المنشأة العامة للنشر والتوزيع والإعلام، ط1، طرابلس: منشورات المنشأة العامة للنشر والتوزيع والإعلان.

المومني، ردينة قفطان، (2021). الموروث الاجتماعي والثقافي في كتب اللغة العربية للمرحلة المتوسطة في الأردن، مجلة الشرق الأوسط للعلوم الإنسانية والثقافية، المجلد 3، العدد 3، سبتمبر، المفرق: الأردن.

الخفيفي، الصالحين، (2007). دور التعليم الديني في الحفاظ على التراث الثقافي في ليبيا، مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية، العدد 23، مايو، الجزائر.

فقير، عبد الله، (2024) التراث الشّعبي المغربي وخطاب الصورة في الكتاب المدرسي، مجلة المعرفة للدراسات والأبحاث، العدد 19، سبتمبر، المغرب.

العوامي، عياد موسى. (1978). أغاني العِلَم دراسة في الأدب الشعبي، ط1، طرابلس: منشورات الشركة العامة للنشر والتوزيع والإعلان.

القشاط، محمد سعيد. (1977). الأدب الشّعبي في ليبيا، ط2، بيروت، منشورات الشركة العامة للنشر والتوزيع والاعلان.

امبوسعيدي، عبدالله والعامري، محمد والجامعي، أمل والحوسني، هدى. (2023). التعليم المدرسي والتراث، ط1، عمان: وزارة الرياضة والثقافة والشباب.

النعمي، السائح العالم، (2020). معاينة إشكالية التأصيل المنهجي والمعرفي لمفهوم الهوية الليبية، مجلة الجامعي. العدد 32، خريف، بنغازي.

الهواملة، كوثر مصطفى، (2022). التراث الثقافي والحضاري في كتب التربية الاجتماعية والوطنية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن، مجلة الشرق الأوسط للعلوم الإنسانية والثقافية، المجلد 2، العدد 2، يونيو، الأردن.

الخلوفي، والهيلالي. (2023). دور المدرسة في تثمين التراث الثقافي وترسيخ قيم المواطنة والعيش المشترك، مجلة حمورابي للدراسات، المجلد1، العدد 46: صيف، العراق.

لجنة جمع التراث، كلية الآداب. (1998). ديوان الشعر الشعبي، ط4، بنغازي: منشورات جامعة قاريونس.

اليونيسكو. (2019) اتفاقية صون التراث غير المادي، التراث الحي والتعليم، منشورات منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة، باريس: فرنسا.

Putnam john f. (1964). Folklore: A Key to cultural understanding.

Published

2025-11-18

How to Cite

Abdullah Almahdi Aldaraweesh, O. (2025). Integrating Libyan Folk Literary Heritage into Educational Curricula: A Descriptive and Analytical Study. Albayan Scientific Journal, 7(20), 184–168. https://doi.org/10.37375/bsj.v7i20.3630