Scohool Maltreatment and Psychological Safety among sixth and seventh Grade Students in Basic Education Stage According to Some Variables ducation Stage According to Some Variables

Authors

  • Hosnya Mohammed Adam Mohammed أستاذ مشارك، قسم الإرشاد وعلم النفس، كلية الآداب، جامعة عمر المختار، البيضاء، ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.37375/bsj.v7i20.3628

Keywords:

School abuse, Psychological Safety, Basic education stage

Abstract

The study aimed to identify the differences in school maltreatment and psychological security among sixth and seventh-grade students in the schools of Al-Bayda city. The sample consisted of 66 male and female students for the academic year 2020–2021. The study concluded the following:

There are statistically significant differences between male and female students in the level of school maltreatment and its two dimensions at the (0.01) level, in favor of males.

There are no statistically significant differences between sixth and seventh-grade students in school maltreatment and its dimensions at the (0.05) level.

There are statistically significant differences between males and females in the level of psychological security at the level, (0.05) in favor of males.

There are no statistically significant differences between sixth and seventh-grade students in psychological security at the level (0.05)

References

أبو رأس, احمد وليو, لمياء(2014): إساءة المعاملة المدرسية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى عينة من طلاب المرحلة الابتدائية بريف حلب. مجلة بحوث جامعة حلب, سلسلة الآداب والعلوم الانسانية والتربوية, جامعة حلب. العدد89.

جبر، محمد(1996): بعض المتغيرات الديموغرافية بالأمن النفسي. مجلة علم النفس، الهيئة العامة للكتاب.

الصنيع, صالح(1993): استراتيجيات الأمن النفسي في الأزمات. السعودية, مجلة الأمن العدد السادس.

عبد المجيد, السيد محمد(2004): إساءة المعاملة المدرسية و الأمن النفسي لدى عينة من تلاميذ المدرسة الابتدائية. دراسات نفسية, مج14, العدد2.

فتيحة, ديب(2021): واقع إساءة المدرسين من وجهة نظر التلاميذ دراسة وصفية استكشافية في بعض متوسطات بلدية الحامة بالجزائر. كلية العلوم الاجتماعية, جامعة الجزائر , مجلة البحوث التربوية والتعليمية, المجلد 10, العدد1.

معمرية, بشير(2007): خبرات الإساءة في مرحلة الطفولة وعلاقتها بالاضطرابات النفسية في مرحلة الرشد المبكر. الجزائر, مجلة شبكة العلوم النفسية العربية, العدد 13.

أبو درويش، منى على الصبح(2003): دراسة نفسية للعنف الذي يتعرض له الأطفال داخل الأسرة في الأردن. رسالة دكتوراه (غير منشورة), معهد الدراسات التربوية قسم الإرشاد النفسي, جامعة القاهرة.

أبو عمرة، عبد المجيد (2012): الأمن النفسي وعلاقته بمستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلبة الثانوية العامة. رسالة ماجستير. غزة، جامعة الأزهر.

الدلبحي, ضيف الله(2009): الأمن النفسي وعلاقته بالدافعية للانجاز في العمل لدى معلمي المرحلة الثانوية العامة (بنين) بمدينة الرياض. السعودية, رسالة ماجستير(غير منشورة), جامعة نايف للعلوم الأمنية.

الشهري, عبدالله بن محمد علي(2009): إساءة المعاملة المدرسية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية بمحافظة الطائف. رسالة ماجستير, كلية التربية, جامعة أم القرى.

المسحر, ماجدة أحمد حسن(2007): إساءة المعاملة في مرحلة الطفولة كما تدركها طالبات الجامعة وعلاقتها بأعراض الاكتئاب. رسالة ماجستير, كلية التربية, جامعة الملك سعود.

Fatil ,R .and Keddy (1985):Study of Feeling of Security –in security among Professional and non Professional Students Of Gulbarg city.

Joshi ,J(1985): ROLE of security – insecurity feeling in academic achievement.

Published

2025-11-18

How to Cite

Mohammed Adam Mohammed, H. (2025). Scohool Maltreatment and Psychological Safety among sixth and seventh Grade Students in Basic Education Stage According to Some Variables ducation Stage According to Some Variables. Albayan Scientific Journal, 7(20), 167–153. https://doi.org/10.37375/bsj.v7i20.3628