Challenges of the Academic Training and Development Center in Delivering Training Programs for Academic Leaders at Al-Mahra University

Authors

  • Hassan Ali Nasser Al-Malk أستاذ مشارك، كلية التربية الضالع جامعة عدن
  • Ali Abdo Mohammed Al-Doosh أستاذ مشارك، كلية التربية عدن جامعة عدن

DOI:

https://doi.org/10.37375/bsj.v7i20.3617

Keywords:

Training and development center problems, Training programmers, Academic leaders

Abstract

The study aimed to identify the challenges faced by the Academic Training and Development Center in delivering training programs for academic leaders at Al-Mahra University. The researchers employed the descriptive approach using the survey method and designed a questionnaire to assess the challenges in planning and designing training programs, implementing training programs, and evaluating training programs. After verifying the validity and reliability of the questionnaire, it was administered to the entire study population, which consisted of 37 academic leaders. The number of respondents was 28 members, representing 78% of the study population. The study reached the following findings: 

  1. The challenges faced by the Academic Training and Development Center in delivering training programs for academic leaders at Al-Mahra University, across the main fields of planning and designing training programs, implementing training programs, and evaluating training programs, were rated as significant.
  2. No statistically significant differences were found at a significance level of (0.05) between the mean scores of the study sample concerning the challenges of the Academic Training and Development Center in delivering training programs for academic leaders, attributed to the variables of college type (Humanities vs. Applied Sciences), academic rank (Professor, Associate Professor, Assistant Professor), and job position (Dean, Vice Dean, Head of Department).

The study proposed several recommendations that could contribute to addressing the challenges of delivering training programs for academic leaders at Al-Mahra University.

References

البكر، فوزية (2001) النمو العلمي والمهني للمعلم الجامعي الواقع والمعوقات، دراسة مسحية لعضوات هيئة التدريس، في بعض جامعات وكليات البنات بالرياض، مجلة رسالة الخليج العربي العدد (81)، السنة (22).

حاتي، نصر الله (2002) إدارة الموارد البشرية، دار زهران، عمان، الأردن.

حمدان، محمد زياد (1991) تصميم وتنفيذ برامج التدريب، دار التربية الحديثة، عمان، الأردن.

الزهراني، فتحية صالح (2010) فاعلية برامج التدريب التربوي في تنمية مهارة بناء فرق العمل لدى مديري ومديرات المدارس داخل مدينة الطائف، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية جامعة أم القرى مكة المكرمة.

رشيد، مازن فارس (2001) إدارة الموارد البشرية، الأسس النظرية والتطبيقات العملية في المملكة العربية السعودية، مكتبة العبيكان، الرياض.

رواس، فائزة أحمد (2001) تقويم برامج مركز التدريب التربوي بالرئاسة العامة لتعليم البنات في مكة المكرمة وجدة من وجهة نظر المديرات، رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية جامعة أم القرى مكة المكرمة.

الطريفي، صالح أحمد (1429) التدريب التربوي المدخلات والعمليات والمخرجات وقياس اتجاهات المستهدفين، مكتبة الملك فهد الوطنية، الرياض.

الطعاني، حسن أحمد (2002) التدريب مفهومة وفعاليته، بناء البرامج التدريبية وتقويمها، دار الشروق، عمان، الأردن.

عباس، منير ( (2018أثر تحديد الاحتياجات التدريبية ومحتوى التدريب ومدته في أداء العاملين دراسة حالة " الجامعة السّوريّة الخاصّة، سوريا.

العزة، ولاء صبحي (2022) أثر استراتيجية التدريب والتطوير في تحقيق مبادئ الجودة الشاملة في مؤسسات القطاع العام، مجلة جامعة الاستقلال للأبحاث، المجلد7) ) العدد 2))، أريحا، فلسطين.

عيدان، أحمد (2012) تقييم مصداقية البرامج التدريبية المنفذة من خلال قياس مخرجاتها، مجلة جامعة الأنبار للعلوم الاقتصادية والإدارية، المجلد (4) العدد (8) العراق.

عيوني، أحمد عمر (2007) ملاءمة برامج مركز التدريب التربوي بالعاصمة المقدسة لمتطلبات العمل الميداني للمعلمين من وجهة نظر المتدربين ومديري المدارس، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية جامعة أم القرى مكة المكرمة.

فارس، ميرفت أديب (1999) واقع تحديد الاحتياجات التدريبية لمستوى الإدارة الوسطى والإدارة الإشرافية في قطاع البنوك الأردنية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، عمان، الأردن.

فطيس، عادل (2007) تحليل وتقييم فاعلية البرامج التدريبية أثناء العمل وتأثيرها على أداء العاملين وسلوكهم دراسة حالة، شركة رأس لا نوف، لتصنيع النفط والغاز في الجماهيرية الليبية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة آل البيت، ليبيا.

كامل، عبد العال عبد المنعم (1997) الأساليب الحديثة في تحديد الاحتياجات التدريبية في بيئة العمل المصرفية بالتطبيق على قطاع البترول، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسات للبحوث البيئية جامعة عين شمس، القاهرة، مصر.

المالكي، حسان علي ناصر 2018)) مشكلات إدارة الاجتماعات لدى القيادات الأكاديمية في جامعة عدن، مجلة جامعة الجزيرة، إب، المجلد الأول، العدد الأول، اليمن.

ملجم، سامي محمد (2010) مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار المسيرة، عمان، الأردن.

نعمان، عائدة (2008) علاقة التدريب بأداء الأفراد العاملين في الإدارة الوسطى، بالتطبيق على الجامعات الحكومية اليمنية، المجلة العربية للدراسات التجارية، جامعة قناة السويس كلية التجارة، المجلد (5) العدد (1)، مصر.

هاشم، أحمد (2010) أثر استراتيجيات التدريب لتطوير الموارد البشرية في القطاع الحكومي، قطاع الكهرباء في العراق أنموذجا، رسالة ماجستير غير منشورة، الأكاديمية العربية في الدنمارك.

ياغي، محمد عبد الفتاح (1987) تقويم البرامج التدريبية أثناء التنفيذ، دراسة ميدانية تطبيقية، مجلة تنمية الرافدين، العدد (22) العراق.

Pauline, A. (1996). Management Training in UT NGOs, A Small Survey.

van der Merwe, Carel Nicolas. (2001). Human Resource Colleges of Education in the Republic of South Africa (Ph.D.). University of Pretoria, South Africa.

ASU.edu.eg Wants Toplay Speech.

Dawliatraining.com. Articles. https://www.dawliatraining.com/articles.

Published

2025-11-18

How to Cite

Ali Nasser Al-Malk, H., & Abdo Mohammed Al-Doosh, A. (2025). Challenges of the Academic Training and Development Center in Delivering Training Programs for Academic Leaders at Al-Mahra University . Albayan Scientific Journal, 7(20), 75–50. https://doi.org/10.37375/bsj.v7i20.3617