Physical Education Teachers’ Attitudes Toward Their Profession in the Basic Education Stage – Western Zawiya Education Supervision
DOI:
https://doi.org/10.37375/bsj.v7i20.3620Keywords:
Physical Education Teachers, Professional Attitudes, Basic Education Stage, AttitudeAbstract
The study aimed to explore the attitudes of physical education teachers in the basic education toward their profession. The descriptive method was used, and the research population consisted of all basic education teachers under the supervision of Zawiya West Municipality Education. Those teachers were currently in service of teaching. A sample of 95 participants was selected. A questionnaire was developed, consisting of 36 items. The validity of the tool was confirmed in terms of its content and relevance to the research objectives, relying on face validity. Reliability was also verified, with a Cronbach’s alpha coefficient of (0.88). The results revealed that the most selected response was “Agree,” across all items. Overall, 90.58% of participants showed positive professional attitudes toward teaching physical education. The results also showed that 86.31% of the participants will continue in the profession of teaching physical education for a long time as it is ranked first. These findings emphasize that physical education is considered a vital subject in basic education, playing a significant role in developing students’ motor and skill abilities, and motivates teachers to teach the subject.
References
امين انور الخولي. (2016). الرياضة والمجتمع. الكويت: سلسلة عالم المعرفة.
جابر عبدالحميد. (2000). مدرس القرن الواحد والعشرون الفعال. القاهرة: دار الفكر العربي.
سهام كعكي. (2003). العلاقة بين اتجاهات معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية نحو مهنة التعليم. القاهرة، مصر: رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية جامعة عين شمس.
عبدالحميد الامير. (2003). اتجاهات طلاب قسم التربية البدنية نحو مهنة تدريس التربية البدنية. مجلة بحوث التربية(26).
عبدالرحمن والقطامي. (1992). اتجاهات المعلمين نحو مهنة التعليم. الرياض، السعودية: ؤاسلة ماجستير غير منشورة كلية الأداب جامعة الملك سعود.
علي مطاوع. (1994). اتجاهات معلمي ومعلمات التربية البدنية نحو مهنة التدريس. مجلة الدراسسات والبحوث (3).
غالب الكويحي. (2023). تكنولوجيا التعليم الفلسفة والتطبيق. اليمن: دار تعز.
فهد سعد سعيدان. (2004). اتجاهات المعلمين نحو المهنة. مكة، السعودية: رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية الرياضية.
محمد حسن العلاوي. (2002). موسوعة الاختبارات النفسية (المجلد 2). القاهرة: دغر المريخ.
مكارم حلمي ابوهرمة. (1999). مناهج التربية البدنية. القاهرة: مركز الكتاب للنشر.








