The Effectiveness of Media Literacy in Confronting Hatred Speech in Libyan Society; A Field Study on a Sample of Facebook Users in Libya

Authors

  • Ahmed Abdulsalam Omar Alsini Department of Media, Faculty of Arts, Sirte University- Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/aj.v17i2.3505

Keywords:

Effectiveness, Media Literacy, Hatred Speech

Abstract

This study aims to explore the effectiveness of media literacy in countering hatred speech within Libyan society. The study follows a descriptive research design employing the media survey method as the primary framework for data collection and analysis. An electronic questionnaire was utilized as the main tool to gather data from a randomly selected sample of 150 users representing diverse social and educational backgrounds. The study’s findings revealed that the majority of respondents expressed a strong belief in the significant role of media literacy in spreading the hatred speech, particularly on Facebook. Furthermore, more than half of the participants reported having only partial knowledge of the concept of media literacy. Additionally, participants emphasized that one of the most effective approaches to limiting the proliferation of hate speech is the implementation of laws and regulations that criminalize all forms of hatred speech across media platforms.

References

أحمد، السيد. (1994). البحث العلمي: إجراءاته ومناهجه (ط. 1). بنغازي: منشورات جامعة قاريونس.

- إمام، إسماعيل. (2017). مناهج البحوث الإعلامية (ط. 1). القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.

- خليل، محسن. (1996). مناهج البحث في علم الاجتماع (ط. 1). عمّان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

- السنوسي، ثريا. (2020). معالجة خطاب الكراهية في وسائط الإعلام الجديد زمن كورونا – الموقع الرسمي لمنظمة الأمم المتحدة مثالًا. المجلة الجزائرية للاتصال، 19.

- عبد الغني، سامية. (2020). التربية الإعلامية في مواجهة خطاب الكراهية عبر منصات التواصل الاجتماعي – دراسة ميدانية. مجلة علوم الإعلام والاتصال – كلية الإعلام – جامعة القاهرة.

- غازي، أحمد. (2015). تضمين التربية الإعلامية في المنهاج الفلسطيني: دراسة استطلاعية. المجلة التربوية – جامعة الكويت، مجلس النشر العلمي، 30.

- الكبيسي، فاطمة. (2021). أثر التربية الإعلامية في الحد من انتشار خطاب الكراهية بين المراهقين في البيئة الرقمية (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية التربية، جامعة قطر.

- المسعودي، عبد الكريم. (2019). خطاب الكراهية في وسائل الإعلام الجديد ودور التربية الإعلامية في الحد من انتشاره "دراسة تحليلية". مجلة الإعلام المعاصر. كلية الإعلام. جامعة بغداد، 28.

Published

2025-09-01

How to Cite

Ahmed Abdulsalam Omar Alsini. (2025). The Effectiveness of Media Literacy in Confronting Hatred Speech in Libyan Society; A Field Study on a Sample of Facebook Users in Libya. Abhat Journal, 17(2), 247–238. https://doi.org/10.37375/aj.v17i2.3505