The Role of the Family' and School Environments in Instilling Citizenship Values as Perceived by Primary School Teachers in Sirte, Libya

Authors

  • Ahmed Ali Faculty of Education/ Sirte University/ Libya
  • Salma Moussa Department of Sociology and Social WorkFaculty of Arts/ Sirte University/ Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/aj.v17i2.3494

Keywords:

family environment, school environment, basic education, citizenship values

Abstract

The study aimed to identify the role of both the family and school environment in inculcating citizenship values among students as perceived by teachers of basic education in Sirte, To achieve this goal, the researchers used the descriptive approach, and a questionnaire was designed as a tool for collecting data from the respondents, represented in the teachers of the second part of the basic education stage in (10) schools distributed in the neighborhoods of the central city of Sirte, and the size of the study population was (238), and the study was conducted on a sample Its size is (147) parameters, and after the statistical analysis of the data, the researchers reached a set of results, the most important of which are: The family environment has a role in instilling the values of citizenship among students with an average of (2.07) at an average level, and the school environment has a role in inculcating the values of citizenship among students with an average of (2.22) at an average level, and that the family seeks to consolidate the values of citizenship among its children, as this paragraph got the highest An arithmetic average in the family environment axis, which is (2.48), which is at the high level. Teachers believe that inculcating the values citizenship among students is one of the goals of the educational process in the first place, with the highest average, which is (3). As for the school curricula, it does not adequately cover its role in inculcating the values of citizenship among students, with a low mean (1.09).

References

ابن منظور، (2000)، لسان العرب، دار السدير، بيروت، العدد 1، الجزء 15.

- ابودف، محمود، (1999)، المواطنة الصالحة: السمات والواجبات، ورقة عمل مقدمة لليوم الدراسي حول التربية المدنية والمجتمع المدني في فلسطين.

- امرايف، عبد الباسط عمر، ورمضان، رمضان عبد العزيز، (2002)، دور المعلم في تنمية قيم المواطنة: دراسة وصفية على عينة من معلمي مرحلة التعليم الأساسي بمدراس مدينة البيضاء، المجلة الليبية العالمية، تصدر عن كلية التربية بالمرج، جامعة بنغازي، العدد (57) مارس.

- البخاري، علوية يعقوب، (2009)، دور مجالس الآباء والمعلمين في تحسين البيئة المدرسية بالمرحلة الثانوية، محلية الخرطوم، رسالة ماجستير منشورة، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الخرطوم، السودان.

- بني أرشيد، محمد نور، وبني نصر، إبراهيم، وأحمدن السيد، (2019)، التربية (الأزهر)، مجلة علمية محكمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية، المجلد 38، الجزء 2.

- بو طبال، وسعد الدين وباحي، سامية (2016)، دور المدرسة في تنمية قيم المواطنة لدى المتعلمين، مرحلة التعليم المتوسط والثانوي نموذجًا، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد (23)، مارس.

- الجندي، محمد مصباح، ومهلهل، أحمد عمر، (2018)، المواطنة ودورها في تحقيق السلم الاجتماعي "ليبيا نموذجًا"، مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية، مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية الاقتصاد والتجارة، زليتن، الجامعة الأسمرية والإسلامية، العدد (11) يونيو.

- الحراري، صلاح الدين أبو بكر، (2016)، دور الأسرة في ترسيخ قيم المواطنة، مجلة التربوي، المجلد 2016، العدد 8، يناير.

- الخميسي، السيد سلامة، (2001)، التربية والمدرسة والمعلم، قراءة اجتماعية ثقافية، الإسكندرية، دار الوفاء للنشر والتوزيع.

- خوني وريدة، (2011)، دور المدرسة في تنمية قيم الانتماء الوطني، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، تصدر عن جامعة قاصدي مرباح، ورقة، الجزائر، العدد (2).

- الخير، سناء مهنا، (2017)، البيئة الأسرية وأثرها في التحصيل الدراسي لتلاميذ الحلقة الثالثة، رسالة ماجستير منشورة، قسم الخدمة الاجتماعية، كلية الدراسات العليا، جامعة النيلين، السودان.

- طالب، محمد عبد العزيز، (2012)، البيئة الأسرية الداعمة لنمو الموهبة كما يدركها التلاميذ الموهوبون وعلاقتها ببعض المتغيرات الديمغرافية، المجلة العربية لتطوير التفوق، المجلد (3)، العدد (5).

- الطيب، محمد نور، (2020)، دور البيئة المدرسية في تعزيز السعادة النفسية طلاب المرحلة الثانوية، دراسة ميدانية بمدارس محلية الخرطوم، مجلة العلوم النفسية والتربوية، 6، (3).

- العطار، محمد محمود، (2017)، دور الأسرة ورياض الأطفال في تنمية قيم المواطنة لدى الأطفال في مرحلة ما قِبل المدرسة في المملكة العربية السعودية، مجـــــلة

جامعة الباحث للعلوم الإنسانية، المجلد الثاني، العدد (11) يونيو.

عليان، عمران علي، درجة تمثل طلبة جامعة الأقصى لقيم المواطنة في ظل العولمة: دراسة على عينة من طلبة جامعة الأقصى بقطاع غزة، مجلة جامعة الأقصى، العدد2، المجلد 18، 2014.

- كامل، علي عبد الكاظم، (2019)، مجلة جامعة بني وليد للعلوم الإنسانية والتطبيقية، تصدر عن جامعة بني وليد، السنة الرابعة، العدد 14 ديسمبر.

- الكراسنة، وآخرون، (2010)، الانتماء والولاء الوطني في الكتاب والسنة النبوية، المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية، المجلد السادس، العدد (2).

- محمود، محمد جابر وآخرون، (2015)، دور البيئة المدرسية في تنمية قيم المواطنة لدى طلاب المرحلة الإعدادية، مجلة العلوم التربوية، مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية التربية بقنا، جامعة جنوب الوادي، العدد (24،25)، أغسطس.

- المسلاوي، منال عبد المجيد، (2015)، تفعيل قيم المواطنة على مستوى الفرد والأسرة والمجتمع، ورقة عمل، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، عمان، الأردن.

- موسى، سالمة مسعود، (2014)، العوامل الأسرية والتعليمية وعلاقتها بالتأخر الدراسي، رسالة دكتوراة منشورة، القاهرة، مصر، دار ابن خلدون للنشر والتوزيع

Published

2025-09-01

How to Cite

Ahmed Ali, & Salma Moussa. (2025). The Role of the Family’ and School Environments in Instilling Citizenship Values as Perceived by Primary School Teachers in Sirte, Libya. Abhat Journal, 17(2), 76–66. https://doi.org/10.37375/aj.v17i2.3494