Proposed educational foundations for developing the basic education stage in the city of Zliten, Libya

Authors

  • Ph.D. Tahani Jibreel Ajbarah Assistant Professor, Department of Education & Psychology Al-Asmarrya Islamic University,Zliten, Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/aj.v17i2.3492

Keywords:

course subjects, teachers, funding, study system, teaching and assessment

Abstract

The study aimed to propose educational foundations for the development of the basic education stage in the city of Zliten, Libya, using a developmental descriptive approach. Data was collected through a questionnaire, answered by the study population that was consisted of all school directors, totaling (126) principals, who were all selected as the study sample. They were spread across the three educational branches (Central, Western, and Eastern) of the city of Zliten as a deliberate sample. Based on the responses of the sample members, the study reached several key findings, the most important of which are: the general perceptions of the respondents regarding the reality of the basic education stage were "moderate", the domain of ("material resources & capabilities" and "facilities & equipment") ranked first, followed by the domain of "curricula" in second place, the domain of "teaching and evaluation" came in third, while the domain of "teachers" ranked fourth, the domain of "financing" followed, and finally, the domain of "study system" came last. All domains were rated as "moderate." Additionally, the results indicated no statistically significant differences attributed to the variables of branch or years of experience. In light of the study's findings, some educational foundations were proposed for the development of the basic education stage in the Libyan city of Zliten, which the researcher recommends their adoption.

References

- أبو حشيش، بسام محمد ومرتجي، زكي رمزي (2010)، "تطوير نظام التعليم الأساسي في فلسطين في ضوء تجارب بعض الدول الأجنبية والعربية". مجلة البحوث والدراسات الإنسانية الفلسطينية. 15(1).

- إسماعيل، محمد صادق (2011)، تطوير التعليم الأساسي كمدخل لإصلاح التعليم العربي، دار العربي للنشر والتوزيع.

- التائب، سليمة عمر علي، والقضاة، محمد أمين. (2013). أسس تربوية مقترحة للنظام التعليمي الليبي بناء على الاتجاهات التربوية المعاصرة، أطروحة دكتوراه الجامعة الأردنية، كلية الدراسات العليا، الأردن.

- جويلي، مها عبد الباقي (2017)، تصور مقترح لتطوير التعليم الأساسي في مصر، مجلة في التعليم الجامعي (36).

- حسن، حي ناصر غريب (2019)، المتطلبات التربوية لمجتمع المعرفة: مدخل لإصلاح منظومة التعليم الأساسي في مصر، مجلة كلية التربية - جامعة بور سعيد، مصر، 36، (1).

- الزرقة، علي عمران ميلاد والمهدي، نجية مفتاح (2022)، تطوير مدارس التعليم الأساسي العام في ضوء متطلبات المدرسة الجاذبة من وجهة نظر معلمي التعليم الأساسي بمدينة بن جواد، مجلة كلية التربية، جامعة سرت. 1، (2).

- سيد، عبد الظاهر أمل سعودي (2020)، دراسة تحليلية للسياسة التعليمية لتطوير مرحلة التعليم الأساسي في مصر مند عام 1980، مجلة البحر في التربية وعلم النفس، 35 (2).

- الشايع علي بن صالح، والحناكي طارق بن محمد (2015)، مقومات البيئة المدرسية الجاذبة للتعليم من وجهة نظر طلاب المدارس الثانوية بمنطقة الرس بالمملكة العربية السعودية، مجلة كلية التربية، (3).

- عزيز خديجة عمر، وعمر كريطة الله (2020)، تقييم أداء المباني المدرسية وأثرها على العملية التعليمية: حالة دراسية، مدينة الخمس، المجلة الدولية للعلوم والتقنية، (21).

- عيسى، عز الدين محمد، وعليمان، صالح ناصر(2017)، الهيكل التنظيمي بمدارس التعليم الأساسي في ليبيا: مشكلاته وسبل تطويره من وجهه نظر مديري المدارس ومساعديهم، مجلة الجامعة الإسلامية بغزة، العلوم التربوية والنفسية، 25، (2).

- غزالة، عطية صابر عطية (2018)، تصور مقترح لتحقق المدارس الجاذبة في مرحلة التعليم قبل الجامعي في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض الدول، اطروحة دكتورة، جامعة طنطا. كلية التربية، مصر.

- الفاضلي، فتحي على أحمد (2022)، إصلاح التعليم في ليبيا، دار النشر جامعة طرابلس، ليبيا.

- الفليت، جمال كامل (2015)، دور البحوث التربوية لبرامج الدراسات العليا في تطوير العملية التعليمية في محافظة غزة ومقترحات تفعيله"، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 3، (10).

- المهدي، ياسر فتحي الهنداوي، والفهدي، راشد بن سليمان، ولاشين، محمد عبد الحميد، والسعيدي، محمد علي (2017)، تقييم كفاءة مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان وإجراءات تحسينها في ضوء مدخل الكفاءة النسبية"، المجلة الدولية التربوية، 6 (3).

- وادي، الطيب أحمد (2014)، الركائز الأساسية للتعليم العام ودورها في التنمية المستدامة في السودان، مجلة كلية التربية،8، (6).

- Ghulam Omar Qargha; Rachel Dyl.(2022). Invisible gPedaogical Mindsets: Developing a Contextual Understanding of Pedagogies.

- Iyunade, Olufunmilayo T.(2017). Teachers' Continuing Professional Development as

- Mukhametzyanova, FleraGabdulbarovna; Morozov, Aleksandr Vladimirovich; Khayrutdinov, Ramil Ravilovich; Fedorchuk, Yulia Mikhailovna; Aminova, Rita Rinatovna.(2020). Modern Development Strategy of Russian Education, International Journal of Higher Education, v9 n8.

- Agsornsua, PhaAgsornsua.(2020). Strategies for the 21st Learning Skills Development of Students in Schools under the Office of the Basic Education Commission, International Education Studies, v13 n10.

- Weber Tavares da Silva Junior; Thiago Alves.(2024),The Funding of Public Basic Education and Educational Results: Review of Foreign Literature and Reflections on the Brazilian Context, Education Policy Analysis Archives, v32, n35.

Published

2025-09-01

How to Cite

Ph.D. Tahani Jibreel Ajbarah. (2025). Proposed educational foundations for developing the basic education stage in the city of Zliten, Libya. Abhat Journal, 17(2), 65–54. https://doi.org/10.37375/aj.v17i2.3492