Dr.Faraj Omar Moussa The level of awareness of the concepts and expressions of the course description and the academic program according to the Quality Assurance Center model 2019.

  • Dr.Faraj Omar Moussa
الكلمات المفتاحية: : Course description, Description of the academic program, National Center for Quality Assurance Form 2019.

الملخص

     The title of the study is “The Level of Awareness of the Concepts and Expressions of the Course Description and the Academic Program according to the Quality Assurance Center Model 2019 from the Point of View of the Heads of Scientific Departments in the Faculties of Bani Waleed University. Accreditation can only be obtained through the university’s implementation of the standards issued by the National Center for Quality Assurance, the most important of which is the educational programs standard. One of the indicators of this standard is the description of academic courses and programs, according to a model that was prepared, designed and approved in 2019. Accordingly, the educational institution must provide a sample of the descriptions of courses and programs within the documents attached to the application for accreditation.  Having given the importance of describing courses and academic programs, this paper is an attempt   to identify the obstacles that prevent the heads of scientific departments from describing courses and academic programs. This research is intended to answer the following question: What is the level of awareness of the heads of scientific departments at Bani Waleed University of the concepts and phrases describing courses and academic programs according to the 2019 model issued by the National Center for Quality Assurance? For collecting the required data, an intended sample was selected. The sample consisted of all heads of scientific departments in all faculties of Bani Waleed University. For data collection, a questionnaire was used to investigate the sample members’ understanding of the concepts and phrases that were mentioned in the characterization model. The research reached several results, the most important of which is that the level of awareness of the descriptive concepts and phrases was low among the heads of the departments of the research sample. The level of awareness was not affected by the variable of the degree or the academic qualification, which indicates that the lack of description of the academic courses and programs was caused by the ambiguity of the concepts and phrases included in the description form issued by the National Center for Quality Assurance 2019 in both parts of it. Moreover, this low level of awareness might be due to the university’s lack of interest in spreading the culture of quality and providing workshops to train them to complete the characterization process, which is one of the most important obstacles that prevent the faculties of Bani Walid University from applying to the  the National Center for Quality Assurance to obtain accreditation.

المراجع

(1) القبي، بشير سالم، السلوك الإنساني فهمه وتشخيصه، 1986، الدار الجماهيرية للنشر والتوزيع والإعلان، طرابلس، ليبيا، ص 45.
(2) لوكيل، حلمي أحمد، الاتجاهات الحديثة في تطوير وتحديث المناهج، 1999 دار الفكر العربي، القاهرة، مصر، ص 16.
(3) دليل الاعتماد المؤسسي والبرامجي، 2016، المركز الوطني لضمان جودة واعتماد المؤسسات التعليمية والتدريبية، طرابلس، ليبيا، ص 4.
(4) شراك، رياض، دراسات في الإدارة التربوية، 2004، دار وائل للنشر، عمان، الأردن، ص 126.
(5) خليل، محمد إبراهيم، الإشراف التربوي المعاصر، 2012، منشورات كلية التربية، جامعة الزقازيق، الزقازيق، مصر، ص، 183.
(6) البكري، سونيا محمد، إدارة الجودة الكلية، دار الجامعة للنشر، الاسكندرية، مصر، 2002، ص، 33.
(7) المغربي، كامل محمد، السلوك التنظيمي مفاهيم وأسس، 2004، دار الفكر، عمان ، الأردن، ص 88.
(8) عطية، نوال محمد وآخرون، مبادئ علم النفس، 2000، منشورات كلية التربية، جامعة عين شمس، القاهرة، مصر، ص 227
(9) المغربي، كامل محمد، السلوك التنظيمي مفاهيم وأسس، ص 95 ، مرجع سابق.
(10) العتوم ، عدنان يوسف، علم النفس المعرفي النظرية والتطبيق، 2012، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن، ص 124.
(11) الحوات، عبد الهادي، وآخرون، مسيرة التعليم العالي في ليبيا، إنجازات وطموحات، مطبعة بني ياس، سلا، المغرب، 2004، ص 58.
(12) قرآن كريم ، سورة الزمر، الآية 9.
(13) نوفل ، محمد، رؤية مستقبلية لتطوير التعليم العالي في القرن الواحد والعشرون، 2006، ص 68.
(14) عواد، محمد، رؤية مستقبلية لتطوير التعليم العالي، دار وائل للنشر والتويع ، عمان، الأردن ،2007، ص 3.
(15) دليل الاعتماد المؤسسي والبرامجي ، المركز الوطني لضمان جودة واعتماد المؤسسات التعليمية والتدريبية، طرابلس ، ليبيا ، 2016، ص 8-27
(16) بوشاقور، نعيمة (متطلبات تعزيز ثقافة الجودة في الجامعات الليبية)،المؤتمر العلمي الدولي والثاني التربية في ثقافة التنمية، جامعة الزاوية ،كلية التربية،2014، ص 47.
(17) خليل، محمد إبراهيم ، الاشراف التربوي المعاصر، 2012، منشورات كلية التربية ، جامعة الزقازيق، الزقازيق، مصر، ص 193.
(18) دليل الاعتماد المؤسسي والبرامجي، المركز الوطني لضمان جودة واعتماد المؤسسات التعليمية والتدريبية، طرابلس ، ليبيا ، 2016، ص 7.
(19) بوشاقور، نعيمة (متطلبات تعزيز ثقافة الجودة في الجامعات الليبية) مرجع سابق، ص 24.
(20) المركز الوطني لضمان الجودة، دليل الاعتماد المؤسسي والبرامجي لمؤسسات التعليم العالي، مرجع سابق ص 24.
(21) بوعلام، رجاء محمود، مناهج الدراسة في العلوم النفسية والتربوية، ط 3، دار النشر الجامعات، القاهرة، مصر، 2002، ص 455.
منشور
2022-08-31
القسم
المقالات