Research : Majed Mohammed Omar A The reality of Yemeni universities’ practices for the university’s research component

  • Research : Majed Mohammed Omar Al-Sabaei
الكلمات المفتاحية: Yemeni universities - the constituents - the research university.

الملخص

    The aim of the research is to identify the reality of Yemeni universities’ practices of the university’s research components. To achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive analytical survey method, and the necessary tool for collecting data and information was represented by a questionnaire consisting of five areas that include (54) paragraphs.

 The research concluded with a number of results, the most important of which are:  

Experts' estimates of the degree of reality of Yemeni universities' practices of the university's research components were to a (small) degree, with an arithmetic mean (1.41), a standard deviation (0.59), and a relative weight (47%) for the tool in general.

    The degree of reality of Yemeni universities' practices of the university's research constituents varied from one field to another, and was limited to two values, namely (1.64 and 1.25), with a rating of (small). The research reached a number of recommendations and suggestions in this regard.

المراجع

_ حسين، محمد جاد ومحمود، أشرف محمود أحمد، تصور مقترح لجامعة بحثية مصرية على ضوء خبرة معهد ماساتشوستس للتكنولوجيا بالولايات المتحدة الأمريكية وجامعة كيب تاون بجنوب أفريقيا، كلية التربية بالغردقة جامعة جنوب الوادي، مصر. مجلة التربية المقارنة والدولية ISSN 2682-3497، العدد 8 -ديسمبر (2017)، ص 15.
_ خضر، جميل أحمد محمود، تسويق مخرجات البحث العلمي كمتطلب رئيس من متطلبات الجودة والشراكة المجتمعية. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العربي الدولي لضمان جودة التعليم العالي. المنعقد بجامعة الزرقاء الخاصة، المملكة الأردنية الهاشمية، في الفترة من 9 إلى 13 مايو، 1-30. (2011)، ص7.
_ الرافعي، عبد الرحمن، إنشاء جامعات ذات مستوى عالمي: أفكار واقتراحات للدول النامية، مجلة مستقبليات، مصر، مركز مطبوعات اليونسكو، مج (43)، ع (2)، (2013)، ص355.
_ مرزوق، فاروق جعفر عبد الحكيم، البحث التربوي وعلاقته بالتنمية المستدامة، التربية، جامعة كفر الشيخ، مج (18)، ع (1)، (2017)، 54. 51.
_ معهد البحوث والاستشارات بجامعة الملك عبد العزيز، حاضنات الأعمال، الإصدار 3، لسلسة نحو مجتمع المعرفة، معهد البحوث بجامعة الملك عبد العزيز، السعودية، (2010)، ص 5.
-World Intellectual Property Organization "WIPO", World Intellectual Property Indicators, Economics & Statistics, Series, Statistical appendix, Geneva, (2015), p, 1-4.
_ المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، الاستراتيجية العربية للبحث العلمي والتكنولوجي والابتكار، منشورات الأمانة العامة لجامعة الدول العربي، (2017)، ص 11.
_ المجلس الأعلى لتخطيط التعليم ، مؤشرات التعليم في الجمهورية اليمنية مراحله، أنواعه المختلفة (2010/ 2009)، اليمن، (2011)، ص 111.
_ وزارة الشؤون القانونية، تشريعات التعليم العالي والبحث العلمي. ط2. مطابع التوجيه، صنعاء، الجمهورية اليمنية، (نوفمبر 2013)، ص36.
_ الرافعي، عبد الرحمن، (2013)، مرجع سابق، ص 354.
_البعداني، فؤاد محمد قايد، أنموذج مقترح لتجويد البحث العلمي في الجامعات اليمنية ﺔ " مجلة الباحث الجامعي للعلوم الإنسانية، جامعة إب، ع (34)، اليمن(2017)، ص 1.
_ الهبوب، أحمد غالب والفخري، نجلاء عبد الدائم، تصور مقترح لتجويد البحث العلمي في الجامعات اليمنية في ضوء متطلبات مجتمع المعرفة، دراسات في التعليم الجامعي وضمان الجودة، مج(6)، ع(11)، يوليو-ديسمبر/ 2018، مركز التطوير صنعاء، (2018).
_ حمدان، علام محمد موسى، الطريق نحو الجامعات البحثية عالمية المستوى: دراسة شمولية في الجامعات العربية، مجلة عمران للعلوم الاجتماعية، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات، مج (4)، ع(13)، (2015). ص 74.
_ حسين، محمد جاد، ومحمود، أشرف محمود أحمد (2017)، مرجع سابق.
- Lombardi, J. V& Others: The Top American Research University, Annual Report, The Center for Measuring University Performance, University of Massachusetts Amherst and University of Florida, (2017),p.17.
_ المطيري، نواف جاد الجبر، تصور مقترح للتحول نحو جامعات بحثية بالتعليم الجامعي السعودي في ضوء تحديات مجتمع المعرفة. رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة أم القرى– المملكة العربية السعودية، (2012)، ص 54.
-brahim, R., Mansor, A. and Amin, L: The Meaning and Practices of Academic Professionalism: Views from Academics in a Research University, UKM Teaching, (2012), p521.
_ جامعة الملك عبد العزيز، وكالة الجامعة للدراسات العليا والبحث العلمي، جامعات البحث، نحو مجتمع المعرفة، سلسلة دراسات يصدرها مركز الإنتاج الإعلامي، الإصدار العاشر، (1427)، ص، 32.
_ حسين، محمد جاد، ومحمود، أشرف محمود أحمد (2017)، مرجع سابق، ص 17-35.
_ فخرو، عبد الناصر عبد الرحيم، معايير تميز الأداء البحثي في الجامعات العربية: دراسة تحليلية"، مجلة دراسات في التعليم الجامعي، مصر، العدد (20)، إبريل، (2009)، ص 122.
_ مرزوق، فاروق جعفر عبد الحكيم، (2017)، مرجع سابق، ص 51.
_ حمدان، علام محمد موسى، (2015)، مرجع سابق، ص 74.
_ سالمي، جميل، تحدي إنشاء جامعات عالمية المستوى. الرياض: مركز البحوث والدراسات في وزارة التعليم العالي، (2010)، ص 26.
-Lombardi, J. V&Others: The Top American Research University, Annual Report, The Center for Measuring University Performance, University of Massachusetts Amherst and University of Florida,2017,p p 12-13.
-Desai, K. V. & Others (2008): Integrating Research and Education at Research-extensive Universities with Research-intensive Communities, The American Physiological Society, (2008), 137.
_ ياقوت، محمد مسعد، أزمة البحث العلمي في مصر والوطن العربي، القاهرة، دار النشر للجامعات. (2007)، ص 76-77.
-Mohrman, Kathryn & et al (2008): The Research University in Transition: The Emerging Global Model, Higher Education Policy, International Association of Universities,(2008) p 10- 11.
_ القباري، جود بن علي، الشراكة البحثية بين الجامعات والقطاع الخاص وفق مؤشرات مجتمع المعرفة: تصور مقترح، رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة الملك سعود، (2018)، ص 9.
منشور
2022-08-31
القسم
المقالات