Dr. Adli Rajab Ahmed Qishqish Oath in the holy Quran ( analytical and descriptive study )

  • Dr. Adli Rajab Ahmed Qishqish
الكلمات المفتاحية: Truth of the oath in the holy Quran and Its types. 1 2- honor of the creator in swearing of his creatures . 3- purpose of the oath appears as oath of exile .

الملخص

The holy Quran is the book of Allah to whom be ascribed all perfection and Majesty revealed by Allah as clarification to explain everything in Araba's Language and the oath is considered method to confirm the speech for all Arabs whereas the oath emerges the meanings and the destinations as The swearer wants on confirmation the speech so the oath is considered as One of the methods that is supposed to pay attention , the most purposeful And attentive to hearing also the Arabs have various Methods to confirm

The speech and  the oath style that is mentioned and we will show it in this Research Because the holy Quran revealed in the Arab's language there for It depends on Arab's styles .

Finally : we will show this aspect in details inferring Verses of the holy Quran

 

المراجع

1. الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، أبو نصر إسماعيل بن حماد الجوهري الفارابي (المتوفى: 393هـ) تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار الناشر: دار العلم للملايين، بيروت الطبعة: الرابعة 1407 هـ‍ ، 1987 م، باب الميم قصل القاف، 5 / 10 وما بعدها.
2. مفردات ألفاظ القرآن: الراغب الأصفهاني، أبو القاسم الحسين بن محمد بن المفضل (ت502هـ)، تحقيق صفوان عدنان داودي، دار القلم، دمشق، والدار الشامية، طبعة سنة ، 1418هـ -1997م، ص670، وانظر السيوطي: الاتقان، ج2 / ص 170.
3. البرهان في علوم القرآن، بدر الدين الزركشي، (ت: 794هـ)، تحقيق: محمـد أبو الفضل إبراهيم، الطبعة الأولى، (1376 هـ - 1957 م)، نشر دار إحياء الكتب العربية، 3 / 41.
4. الإتقان في علوم القرآن، جلال الدين السيوطي (ت: 911 هـ)، تحقيق: محمـد أبو الفضل إبراهيم ، نشر، الهيئة المصرية العامة للكتاب، طبعة، 1394 هـ ، 1974 م، 4 / 53.
5. الجامع لأحكام القرآن، للقرطبي (ت: 671 هـ)، تحقيق: هشام سمير البخاري، نشر، دار عالم الكتب، الرياض، المملكة العربية السعودية، الطبعة: (1423 هـ/ 2003 م)، 1 / 165.
6. أسلوب القسم في القرآن الكريم، سامي عطا الله حسن، نشر: مجلة الشريعة الإسلامية، سنة النشر: (2003 - 1424 هـ)، ص 14.
7. عبد الحميد الفراهي: إمعان في أقسام القرآن ص 35. وانظر القصة كاملة في الأغاني: لأبي الفرج الأصفهاني، 5/ ص61. ومحمد أحمد جاد المولى: أيام العرب في الجاهلية، وزملاؤه. ص 142-168.
8. الإتقان، للسيوطي، 4 / 55.
9. أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن، محمـد الأمين بن محمد بن المختار الجكني الشنقيطي، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، نشر: الفكر للطباعة والنشر، بيروت، (1415هـ ، 1995م)، 8 / 401 .
10. دراسات في علوم القرآن، محمـد بكر إسماعيل، (ت، 1426 هـ)، نشر دار المنار، الطبعة الثانية ( 1419 هـ ، 1999 م)، 1 / 326.
11. الإتقان، للسيوطي ، 4 / 59.
12. أضواء البيان، للشنقيطي، 8 / 524.
13. الفخر الرازي: التفسير الكبير، الطبعة الثالثة، ج29/ ص 215.
14. الزمخشري : الكشاف: ج1 / ص538.
15. انظر أبو السعود بن محمد العمادي: تفسير أبي السعود ( تفسير سورة الواقعة) ،ج5/ ص 267.
16. الفخر الرازي: التفسير الكبير، ج29 / ص 215، (تفسير سورة القيامة).
17. انظر تعليق _ ابن المنير- على تفسير الزمخشري للآية / 65 في سورة النساء، ج1/ ص 538-539.
18. ابن خالويه (أبو عبد الله الحسين بن أحمد): إعراب ثلاثين سورة من القرآن، ص 87.
19. أبو علي الفارسي: المسائل المشكلة المعروفة بالبغداديات، ص 571.
20. الزمخشري : تفسير الكشاف ، ج4 / ص 58.
21. ديوان امرئ القيس، صنعه: حسن السندوبي، ص 52، والقوم هنا: بنو تميم. أفر: أنهزم. وقد جعل بعض الرواة هذا البيت أول القصيدة. وابنة العامري هي: هر بنت سلامة بن علند.
22. الزمخشري: تفسير الكشاف، (مرجع سابق) ج4/ ص189 (تفسير سورة القيامة). وانظر د. فضل حسن عباس: لطائف المنان، ص 243.
23. جمال الدين ابن هشام الأنصاري: مغني اللبيب، ص 328-329.
24. البرهان ، للزركشي ، 3 / 192.
25. التحرير والتنوير، لابن عاشور، نشر ، دار سحنون للنشر والتوزيع، تونس (1997 م)، 23 / 204
26. البرهان، للزركشي، 3 / 1.
منشور
2022-08-31
القسم
المقالات